© Getty Images

Slik blir du kvitt tørr hud og rødhet i ansiktet

Hudlegens beste råd for å dempe betennelsesreaksjoner som rødme og tørrhet i huden.

Tørr hud, rødme, eksem og sykdom er et signal om at kroppens immunsystem jobber overtid, det vil si at huden er inflammatorisk. Stella traff eksperten for integrert medisin, den anerkjente legen Andrew Weil, og fikk hans beste råd for å dempe betennelsesreaksjoner i huden.

Inflammasjon, 
hva er det?


– Inflammasjon er betennelse. Skader eller infeksjoner skaper betennelsesprosesser og er kroppens naturlige måte å helbrede seg på. Men når denne utviklingen går på høygir og blir kronisk, angriper immunsystemet normale celler, og prosessen som normalt skal helbrede kroppen, bryter den heller ned. Forsking viser at ubalansert inflammasjon er grunnen til mange allergier, astma og noen former for kreft, samt prematur aldring av huden.

Har jeg det?

– Kronisk inflammasjon vises ikke nødvendigvis, men «indre brann», som jeg kaller det, kan manifesteres på huden ved at den blir tørr, sensitiv, rynkete, hyperpigmentert og flassende. Intens inflammasjon vises tydelig som lokal rødhet, varme, hevelse og smerte.

Kan kostholdet mitt trigge det?

– Ja. Spesielt ferdigbehandlet mat laget av hvete og sukker, som fører til forstyrrelser av blodsukkerproduksjonen. Fast food og matvarer med transfett, olje utsatt for høy temperatur og flerumettede oljer som solsikkeolje, soya og kornoljer kan også trigge betennelser. 

Har du fått med deg hvorfor koreansk hudpleie er det nye store?

Beste anti-inflammatoriske spisevaner?

– Spis god mat som gir deg stabil energi. Mat rik på vitaminer og mineraler; avokado, sunne urter som ingefær, kanel, kostfiber, og vær raus med bruken av olivenolje. Fytokjemikaler finnes i skallet på grønnsaker og frukt, og beskytter planter mot sykdom og forurensing. Dette er en form for antioksidanter som også gir beskyttelse til menneskekroppen. Proteinkilder fra grønnsaker som bønner, nøtter, frø og fargesterke ferske grønnsaker og frukt, spesielt mørke bær, er også bra.

Hva hjelper mot rosacea?

– Rosacea er en kronisk hudtilstand som gjør at huden blir rødflammet, får små nupper og synlige blodkar. Forskning vet ikke hva dette skyldes, men tror det har en genetisk link. Siden utbruddene er stressrelatert, er mitt råd å praktisere effektiv stressreduksjon som meditasjon, kombinert med en antiinflammatorisk diett, og å begrense inntaket av alkohol og koffein, og unngå røyk og sol.

Anti-inflammatoriske skjønnhetsprodukter?

– Min serie har sopp som hovedingrediens. Forsking viser at mange sopparter har anti-inflammatorisk effekt, men jeg
 må gjenta at fokuset for enhver sunn hudrutine bør være på hva du spiser
 og hvilken livsstil du lever. I hudpleie er det kanskje enklere å se på hva du bør unngå. Jeg anbefaler for eksempel at
 du unngår overdreven bruk av såper
 og hudirriterende ingredienser, og bruk fuktighetskrem etter du har vasket hendene. 

Eucerin Dermatoclean rensegel, kr 139. La Roche-Posay Toleriane Ultra Overnight, kr 279. Dermalogica ultracalming mist, kr 445. Origins Dr. Weil Treatment Lotion, kr 310. Avène Tolerance Extreme Maske for ekstra sensitiv hud, kr 209.

Lik Stella på Facebook!