© Rami Hanna

– Det er opp til deg selv å komme deg opp og fram!

Vi ringte til Sofi Fahrman for å få en smakebit på hva hun skal snakke om på Stellas karrieredag. Sterk vilje, positiv holdning og fryktløse veivalg er stikkord.

20. mars 2015 av Guro Danielsen

– Nå sover Lily, så jeg har god tid til å prate, sier en sprudlende Sofi (35) på telefonlinjen fra Sveits.
Hun er tilbake i Verbier, der hun bor med kjæreste og barn, etter å ha fartet rundt i verden på moteuker og businessmøter. Nå som datteren sover har hun tid til en prat om jobb og karrierevalg.

I Norge kjenner kanskje de fleste Sofi gjennom bloggen Sofis Snapshots, men denne dama er så utrolig mye mer. I hjemlandet har gitt ut en rekke bøker, vært programleder på flere tv-show og samarbeidet med flere kjente merkevarer. Alt som følge av klok forvaltning av brandet «Sofi Fahrman».

Hva kan folk forvente av foredraget ditt på karrieredagen vår 6.mai?
– Jeg vil dele mine tips og erfaringer for hvordan man oppnår suksess. Hvilke retningslinjer, tanker og mottoer jeg lever etter i det daglige.

Og det er ikke bare relevant for blogginteresserte?
– Absolutt ikke. Jeg driver ikke bare en blogg, men en helhetlig business. For meg handler det meste jeg gjør om positive tanker og GO!. Det er også følelsen du skal sitte igjen med etter å ha hørt min historie, enten det er i bøkene mine, i intervjuer eller på foredrag – jeg vil at publikum tenke at «jeg vil også!», og at jeg skal inspirere dem til å gjøre det, rett og slett.

Hvilke valg har ført deg dit du er i dag?
– Jeg har aldri vært redd for å teste nye veier. Allerede som 21-åring hadde jeg oppnådd mye. Jeg jobbet for svenske Elle, en av de mest anerkjente motemagasinene i landet. Det var en fantastisk jobb med mye ansvar, og egentlig kunne jeg lett bare lent meg tilbake og vært fornøyd. Men sånn er jeg ikke jeg. Jeg har alltid vært nysgjerrig, og vil hele tiden utvikle både meg selv og prosjektene mine videre. Det viktigste jeg har gjort, er at jeg aldri har nøyd meg, men stadig sett nye retninger, nye veier jeg kan komme meg inn på. Nøkkelen til min framgang som «Sofi AB» er at jeg har gjort så mye forskjellig, både magasin, blogg, bøker, tv-program – og sagt ja til de riktige prosjektene.

Har du også sagt mye nei?
– Ikke i begynnelsen. Da sa jeg bare ja, hele tiden. Det tror jeg er viktig, å være åpen og teste alt mulig. På den måten gjør du deg selv uerstattelig, når du sørger for å lære noe som ingen andre kan. Å si ja kan gi deg fantastiske muligheter, også utenfor jobb. Det tar deg til nye steder, gir deg nye møter og nye oppdrag. Det gjør at du utvikler deg som person. Om du sier for mye nei, skjer det motsatte, da går du heller bakover.

Hvilke egenskaper må man ha for å bygge seg en karriere på den måten du har gjort?
– Du må ha en veldig sterk vilje. Du må være en «do’er». Det kan ikke bare være snakk, du må levere. Elsa-karakteren, som jeg skriver om i bøkene mine, har livsmottoet «you snooze, you loose», det er også mitt eget motto. Mange har massevis av tanker og ideer, men de gjør ikke noe med dem.
Dessuten har jeg veldig tro på at man kommer langt med ydmykhet og en positiv holdning. Da gir du en god energi som gjør at folk vil jobbe med deg.
En ting som menn er flinkere til enn kvinner, er å nettverke. Det gjelder å skape seg sitt eget dreamteam. Omgi deg med folk som gir deg energi, som har gode kontakter og kan guide deg videre. Samtidig kan du ikke stille noen andre til ansvar for din egen lykke eller din egen suksess – det er opp til deg selv å komme deg opp og fram.

I hvilken grad har du oppsøkt prosjekter og i hvilken grad har de kommet til deg?
– Min erfaring er at det er lite som faller i fanget på deg. Du må ta grep selv. Med alle bøkene jeg har skrevet har jeg selv oppsøkt forlaget og kommet med en pitch til dem. Før vi lanserte magasinet Sofis Mode, jobbet jeg i et halvt år med en dummy som jeg så presenterte for Aftonbladet. Tv-tingene jeg har gjort, som «Project Runway» og «Stylistene» er prosjekter jeg har fått tilbud om. Det samme gjelder bloggen, da den først startet opp.
Så det er begge deler. Jeg husker jeg leste tidlig i karrieren at det er bra å fornye seg hele tiden, og det tror jeg veldig på. Det skaper gode kjedereaksjoner å stadig være aktuell med nye ting. Når jeg har en ny bok blir jeg invitert på tv-show for å snakke om den, så er det noen som ser meg der og kommer med et tilbud videre. Og så ser kanskje dere i Stella at jeg snakket om selvtillit i en video for Head and Shoulders, og så blir jeg invitert til å holde foredrag på karrieredagen deres. Det ene leder til det andre!
(her er videoen hun snakker om, og ja, vi har sett den):

Har du hatt problemer med å bli tatt seriøst som businesskvinne som blond blogger?
– Nei, aldri. Selvfølgelig har jeg kommet på møter der folk har blitt overrasket over at jeg ikke er nøyaktig sånn de trodde. Hvis man bare kjenner meg gjennom bloggen vet man ikke om alle nyansene som er meg. Men jeg har aldri ikke blitt tatt seriøst i business-sammenheng.

Hva er forskjellen på å være blogger for 10 år siden og nå?
– Jeg har en journalistutdanning i bunnen, så det har alltid påvirket hvordan jeg har tenkt rundt samarbeid jeg gjør. Det har vært viktig for meg å bevare troverdigheten og integriteten min som journalist og alltid være tydelig på når jeg samarbeider med eksterne aktører. Da jeg startet opp var det umulig å leve av å være blogger med mindre du hadde en stor plattform i ryggen. Det kan du nå. Du kan skape en enorm tilhørerskare helt alene, du blir ditt eget mediehus.

Hva er ditt neste prosjekt?
– Det er litt hemmelig foreløpig, jeg kan fortelle mer når jeg kommer til Oslo. Men det er et livsstilsprosjekt som inneholder elementer fra New York, Verbier og Stockholm …

Les mer om Sofi i neste nummer i Stella, i salg fra 27. mars.
Her finner du all info om Sofi og de andre foredragsholderne på vår karrieredag på BI 6. mai.

© Foto: Rami Hanna
Lik Stella på Facebook!